Pages

donderdag 22 mei 2008

Lekker lezen: Gelukvinder en Een goed jaar voor de rozen



De afgelopen dagen was ik veel onderweg en heb ik daarnaast ook echt weer eens tijd gemaakt om te lezen. Ook voor het fictiedossiervmbo wilde ik graag weer wat bijlezen. Jeugdromans die me toeriepen vanaf de nieuw binnengekomen stapel op kantoor: Lees me, neem me mee! En daar heb ik geen spijt van.

De geluksvinder heb ik als eerste opgepakt. Ik had al her en der wat
recensies gelezen en het verhaal trok me wel. De gelukvinder is het eerste boek dat is verschenen in de serie Slashboeken van uitgeverij Querido. Slashboeken zijn boeken die geschreven zijn op basis van het waargebeurde levensverhaal van een bijzondere jongere. Edward van de Vendel schreef dit boek samen met Anoush Elman. (Voor jou 10 anderen wil ik ook graag lezen, zie ik al wel)

Hamayun zit in Havo 4 en werkt mee aan de voorstellingen van het schooltoneel. Hij schrijft een stuk over zijn eigen verleden. Over het dagelijkse leven in Kaboel, en de grappen die hij uithaalt met zijn vriendjes. Over de nacht dat de Taliban zijn vader gevangen nemen. Over de vlucht van het gezin, over de lange tocht die hij met zijn ouders en jongere broer en zusje moet ondernemen. Na een halfjaar komen ze in Nederland in een asielzoekerscentrum terecht. Het leven tussen hoop en vrees begint.

Wat een beklemmende sfeer heeft het boek over zich. De hoop vermengd met de vrees voor Ter Apel.
Lees het! Beleef mee hoe het voelt om in een soort van reservetijd te leven. De tijd tussen weten en niet weten, tussen als familie verscheurd worden door de verschillende vluchtwegen die je gemaakt hebt om te overleven, over een familie die wil leven maar niet weet voor hoelang dat in rust kan. Voor een jongen die ondanks alles probeert het beste er van te maken.




Daarna stapte ik over op Een goed jaar voor de rozen van Ben Crom. Een mengeling tussen jeugdthriller, wohdunnit en oorlogsroman. Maar vooral ook een verhaal over de jeugd van nu geconfronteerd met het verleden van een oorlog, maar ook van je eigen herkomst.
Als Nihat Dag een kuil in zijn tuin graaft, vindt hij een oude koffer met dansschoenen. Samen met zijn klasgenootje Reenie Geuze besluit hij het mysterie van deze merkwaardige vondst te ontrafelen.
Daarmee begeven Nihat, een Nederlandse jongen van Turkse afkomst, en Reenie zich op een ontdekkingsreis langs allerlei dramatische gebeurtenissen die zich in de Tweede Wereldoorlog rondom de schoenen hebben afgespeeld. Maar ook voeren de schoenen hen mee op een avontuur vol vragen over hun eigen leven, waarop ze geen pasklare antwoorden kunnen geven.
Weer een boek dat me niet loslaat! Jodenvervolging, de weg die je als opgroeiende tiener in de Turkse en Nederlandse cultuur moet weten te vinden, haat, de afkomst van je grootouders, gevolgen die keuzes na 50 jaar nog kunnen hebben...
Prettig geschreven, soms iets te veel details, maar een goed verhaal. En een spannend verhaal waarin er veel gebeurd.

Lekker om weer eens heerlijk door een aantal boeken meegezogen te worden in een verhaal. :)

2 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

lekker de saw gesharpened! :-)

Anoniem zei

De Gelukvinder heeft op mij ook heel veel indruk gemaakt!

.