Pages

vrijdag 25 april 2008

Multimedia in overheidsdienstverlening: wat kunnen wij als bibliotheken daarmee?

Er zijn bijna oneindig veel mogelijkheden met multimedia. Waarom blijft de online dienstverlening van de overheid,daarbij achter? Samen met een aantal experts is er een lijst van aanbevelingen voor de inzet van multimedia in overheidsdienstverlening samengesteld voor en in opdracht van de overheid. De bijbehorende website is dialogiconderzoek.nl en de uiteindelijke rapportage vind je hier in pdf.

Ik ben meteen maar doorgestoomd naar pagina 59 voor de conclusies en aanbevelingen. Boeiende stof, kan ik melden.
De 'tot slot' wil ik jullie hier niet onthouden. Zullen we voor de sake of argument overheid maar eens vervangen door bibliotheek?
Tot slot. Het urgentiegevoel bij de overheid bibliotheken om op andere manieren met burgers te gaan communiceren, is niet groot. Hierin schuilt een gevaar. Zoals in de expertsessie werd
opgemerkt: het gaat niet meer om de vraag of de overheid bibliotheken wel of geen multimedia moet gaan inzetten, het gaat veeleer om de vraag hoe dit moet gebeuren. Sterker nog, wanneer
de overheid bibliotheken niets onderneemt op dit punt, zal het contact met de burger klant op termijn verloren gaan.
De 10 aanbevelingen die ik via Frankwatching zomaar als cadeautje kreeg aangereikt:
1. Bereik de doelgroep daar waar die al is
2. Betrek al in een vroeg stadium toekomstige gebruikers
3. Experimenteer op grote schaal
4. Evalueer gebruikerservaringen
5. Sta open voor multimediale content van burgers
6. Wees minder rigide in webrichtlijnen
7. Zet het goed in de markt
8. Bundel landelijke expertise
En dat waren de tien.... ;) Ik denk aan mijn telvermogen ligt dat ik er twee mis. Of is het juist aan ons om tot een '10 tips voor multimedia in bibliotheekdienstverlening' te komen.

Alle inspiratie en het originele artikel: 10 Tips voor multimedia in overheidsdienstverlening door Frankwatching

5 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

bibliotheken = toch ook overheid? ;-)

ik denk dat we er nog wel twee bij kunnen verzinnen ..

ik vind de aanbevelingen erg op de doelgroep gericht, terwijl er soms ook intern nog het een en ander moet veranderen willen 1 t/m 8 van de grond kunnen komen.

Aanbeveling 9: Zorg voor een organisatiecultuur waarin spelen onder werktijd een teken van innovatievermogen is (hoe je dat dan vervolgens voor elkaar krijgt, zit dan in aanbeveling 10 :-))

Wie biedt?

23 Dingen zei

Dat zijn herkenbare 8 punten! Zien we een aantal daaruit ook al niet terugkomen in "het" SCP rapport (1, 5)? En 8, dat blijft bij ons een moeilijk punt, want bibliotheken weten jammer genoeg niet van elkaar wat ze aan het doen zijn. Ik herinner me we VOB/NBLC pogingen daartoe in het verleden, maar ik hoor nooit meer iets over zo'n centraal overzicht van initiatieven. Is een wiki het tovermiddel? Of houden we eigen investeringen liever voor onszelf?

essen2punt0 zei

Aanbeveling 10. Moedig mensen aan datgene te doen waar ze goed in zijn.
(zelfs dooie mollen. ;))

Ik denk dat juist intern de stap zo lastig is. Want hoe werk je zo'n samenwerking uit dat iedereen er gemak van heeft ipv nog meer werkdruk? Hoe zorg je dat datgene wat door de VOB wordt geïnitieerd ook daadwerkelijk naar beneden zakt. Of juist omhoog stijgt...

Tools zijn, denk ik, niet onze redding. Wel de eventuele nieuwe zienswijzen die het ons oplevert. :) Die gaan uiteindelijk het verschil uitmaken tussen een dooie dinosaurus of een levend egeltje. :)

-wanneer nodig wil ik de laatste metafoor wel toelichten hoor ;)-

Marina Noordegraaf .... zei

@ essen

ik zou het wel fijn vinden als je die van het levende egeltje zou willen toelichten! :-)

essen2punt0 zei

Een egel is in ieder geval nog niet uitgestorven. ;)
Maar daarbuiten is een egel schattig en stekelig tegelijkertijd. En daar zit ook de kracht.
De Goodwil hebben we als bibliotheken zijnde. Dat maakt dat mensen naar ons toe willen komen of in ieder geval een bepaald beeld bij ons hebben.
Stekelig zou ik graag willen dat we ook worden. Niet in ons humeur (daar mag 't soms wel eens vanaf) maar veel meer in dat wat we doen en leveren. Prikkelend en boeiend. Schattig, en een reden om stil te blijven staan als je ze ziet.

Daarom dus. :)

.