Pages

donderdag 13 maart 2008

De toekomst zit in webservices en niet in sites....

Steve Rubel met zijn Mico Persuasion zet me weer eens aan het denken. Zijn mening: "The Future is Web Services, Not Web Sites"
En daar moest ik dan weer even over doordenken. De discussie die zich eronder ontspint is trouwens ook meer dan aardig.

Want wat zegt hij nu eigenlijk? Het internet lijkt op Dubai. Groter, beter, hoger, mooier... En daar kan ik me wel in vinden. Nazdrave liet me laatst al een aantal prachtige grote en zware websites zien. Mooi! (en natuurlijk hopeloos onvindbaar voor mij als flash-leek)
Maar tegelijkertijd lijkt het erop dat de gebruikers steeds meer implementeerdingetjes willen. Widgets voor in netvibes, Igoogle of voor op je eigen blog. Want widgets zijn booming.
(of niet.. als je niet van blingbling op je website houdt)

Steve Rubel heeft het over de belofte van kleine content die je overal kan vinden en naartoe kan transporteren.
Dus niet meer het obligate 'laat ze maar bij mij komen'.
Maar: ga waar zij zijn. En nog veel meer, geef ze alle mogelijkheid om mij mee te nemen naar waar ze me willen hebben!

En dat meine Damen und Herren, is nu precies datgene wat ik als kans zie voor ons als bibliotheken. Een fijne widgetmeneer (of mevrouw, ik ben niet kieskeurig) zou zich eens moeten gaan storten op fijne kleine hebbedingetjes. Zomaar te gebruiken op iedere weblog, bij elke hogeschool, in het voortgezet onderwijs of het basisonderwijs, voor de leeskringen en de gadgetgevoelige jongeren! Dat de bibliotheek op je blog opeens hip is, in plaats van je te downgraden.
Maar dat kan alleen maar door goed na te denken over de content die je wil bieden en het vervolgens hopeloos eenvoudig aan te bieden!

Terloops leidt hij me ook nog even de wereld binnen van het Picture-in-Picture web. Wat sommige mensen heel visionair bezien als "Web 3.0" Maar goed, daarvoor mag je zijn eigen artikel lezen.

En laat de Grote Goeroes zich dan maar buigen over hoe dat allemaal moet. Zolang de gebruiker er maar weinig klikken van verwijderd is.

Mijn recept wil ik gerust meegeven:
-Zorg voor interessante content
-die dynamisch en verrassend is
-die me als gebruiker interessant maakt voor andere gebruikers
en!!!
-die ik in een of twee klikken kan installeren!

Gebruikersgemak gekoppeld aan (mijn) imagebuilding. Dat is wat ik wil!


Geen opmerkingen:

.